fredag 1 maj 2015

1 Maj

1 maj fick jag i tidig ålder lära mig det var arbetarrörelsens internationella högtidsdag 
Och så hade det varit sedan 1890
Det berättade min pappa för mig
Vet inte hur gammal jag kan ha varit kanske 4 eller 5 år liten
Tänk dig nu tidigt 70-tal ,man åt en stadig frukost för det kom att bli en lång dag,mor och far klädde upp sig ,inte var de proggare el nåt sånt nej nej här var det finkläder som gällde och det bästa av allt vi fick följa med och man åkte buss in till stan en sån här dag
Och det var att man höll pappa i handen med ett stadigt grepp
Pappa hade så stora händer så det kändes så himla tryggt och så var han över 1,97 så det bästa av allt var ju när han lyfte upp mig så jag satt på hans arm el ännu bättre när jag fick sitta på hans axlar för då såg jag hela paraden på första parkett
Även om det var kostymen på så fick jag det ,det brydde han sig inte om
Men ja det var klänning en liten fin kappa vita knästrumpor och flickskor som gällde en sån dag för över 40 år sedan
Man skulle stå längst Amiralsgatan mittemot teatern och amiralen för in på Folkets Park var ju omöjligt en sådan dag att komma in
Där på gatan kom alla röda fanor vajandes 
Det var Socialdemokraterna som alltid kom först ,så minns jag det och jag minns faktiskt en ggn att Olof Palme gick längst fram för han var årets talare minns inte året 
Men det rådde på den tiden större lugn på gatorna än idag ,visst förekom det människor som skulle bråka och visa missnöje men då var ju polisen där med en ggn,inget trams där inte och inget jamsande heller
Pappa berättade varför vi gick dit och varför vi lyssnade och att det var viktigt att man sa till om vad man tyckte och att det var vår demokratiska  rätt och även skyldighet faktiskt
Jag som var så liten då och satt på en egen stor sits  som var grön minns jag på bussen tänkte och undrade om det var min pappa som var statsminister för han var ju också finklädd men näää det var det ju inte
Han var en stark arbetande man som aldrig var arbetslös under sina levnadsår
Han började tidigt vid 12-14 års ålder
Han gick bort innan han hann bli pensionär 
58 år gammal blev min pappa !
Jag plockade alltid blommor när jag var liten och hade med hem
Idag har jag farstukvisten full av blommor dels för pappa men också för att det är första maj !
Välkommen skönt maj !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar