måndag 12 december 2016

Operationsdagen

Jag har inte bloggat sen jag blev opererad den 2 december
Det är 10 dagar sen och jag har varit väldigt yr och hög och nere
Allt på en gång
Jag blev den 2 december hämtad utav narkosläkaren Kaj i väntrummet där jag satt i sjukhuskläder , vi traskade iväg till operations enheten och klev in i ett förberedningsrum
Där fanns en op säng och på den fick jag kliva upp och lägga mig
Efter att han frågat ut mig om rökning och medicineringar så kopplade han EKG på mig och jag fick klämman på mitt finger som kollar hur jag syresätter mitt blod
Allt var ok
Vi pratade jätte mycket och han var trevlig och lugn
Vad han nog luskade på var hur lugn var egentligen jag ???
Väldigt enligt han själv
Du är ju lugn som en filbunke, är du det alltid frågade han mig
Jag skrattade till lite och sa ja med allt vad jag gått igenom finns det inte mycket anledning att hetsa upp mig för detta men nej sa jag kan väl inte påstå varken det ena eller det andra
Ja det är fantastiskt sa han
Klockan var 11:50 när jag var klar med all förberedning
Han frågade mig hur jag mått andra ggr efter en op alltså i uppvakningen
Kräkt mycket och mått jäkligt illa varje ggn svarade jag
Ok sa han jag kommer strax tillbaka
Jag hade fått en underbar värmefilt över mig med värmeplattor på och den värmde mig så jag somnade
Jag vaknade till och tittade på klockan och den var då 13
Kisseriet gjorde sig lite påmind
Ringde på klockan och en grönklädd kvinna kom in
Inga problem sa hon vi tar och kopplar bort dig så får du ta droppen med i handen och så traskade vi iväg
Kom tillbaka och fick lite värme på fötterna och somnade igen
Vaknar till av att någon försöker väcka mig
tittar på klockan den är 13:40
Och det var en grönklädd kille
Jag frågade vem han var och han log och sa att det var han som var Erik
Min Dr jag mött på MAS
Vi pratade lite han frågade hur det var med mig och han ville se hur rörelserna var nu i axeln
Tyvärr inte bättre
Han ritade på armen och sa vad han kom att göra
Klockan 14 rullades jag in av Kaj och narkossyster Pia
Hon hade lindat in min högra arm i ett konliknande strävt bandage som gjorde att jag inte kunde böja armen
Armen skulle under op hänga i ett läge som var för läkarna lätt att arbeta med
Pia sprutade sakta in sömnmedel i nålen jag hade i armen och Kaj gav mig masken att andas in i
Då kom alla mina tårar
De klappade mig bägge på min kind och arm och Kaj sa så ja bara slappna av nu du har varit så tapper
Där somnade jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar