måndag 15 september 2014

Urpremiär med nerver av stål och hög klass


Urpremiär Pelle Erövraren 13 September 2014
Lägg det på minnet
För det lägger nu ca 32 elever i sitt CV
Det är stort och det är häftigt
Sitter i salongen och ska stänga min mobil så piper det plötsligt till; jag läser av den och där står följande:
" Ett tips Håll utkik i början:) "
Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag förstod inget
Så jag stänger ner mobilen
Min man som sitter bredvid slår till min armbåge och viskar; 
" -Tittar där uppe står hon "
" -Vaa var?? "
" -Där på trappan " och så pekar han till vänster och hon gick inte att känna igen
Där står en kvinna, klädd i kläder från 1800-talet ,lång kjol,skjorta och jacka med skört och sjalet på huvudet allt tidsenligt ,på trappan och ska dra i repen som ska ta upp ridån för urpremiären till
PELLE ERÖVRAREN
Hjälp jag blev alldeles svettig om händerna och tårögd
Nu förstod jag allt hemlighetsmakeri under dessa veckor 
Hon stod precis framför sin mormor och moster ,de satt alldeles nedanför där ,hon står blickstilla och tittar ut över publiken och ger en blick till sin mormor och moster,så vänder hon sig om och börjar dra i repen 
Plötsligt hör man vågorna slå och vinden susa och allt känns så verkligt som att vi alla i salongen står på denna stinkade båt vid relingen....sakta hör man hur relingen gungar, repen knastrar och bommarna rör sig och seglen de vajar fram och tillbaka
Svagt hör man musiken komma närmare och närmare och man kan faktiskt känna kylan där ute på havet
Så börjar ensemblen med elever från Lunds Dans och Musikal Gymnasiet att sjunga
Dottern har hunnit att ta sig ner för att förena sig med ensemblen denna gång klädd i byxor för hennes roll är att spela pågen Per Koefoed
Så börjar musikalen
Så börjar äventyret för alla dom som sökte sig till Bornholm, frivilligt eller kanske ofrivilligt det förtäljer endast historien...
Sanslöst vackert skådespel
Sanslöst vacker musik hela vägen
Mina damer och herrar gå och se detta för den här musikalen kommer att få er att skratta och gråta och den kommer att få er att förundras hur dessa människor slet som slavar och hur djävulskt tufft de hade det
och den ligger så i tiden denna musikal med tanke på hur vår värld ser ut idag 
Så här ska ingen behöva ha det idag 2014

Luta er tillbaka och njut av "HAV"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar